Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Ένας χώρος για την θεωρία της φωτογραφίας και για τις φωτογραφικές μηχανές

Συντονιστές: Super-Moderators, Graphics Moderators

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
tolis_montana
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 913
Εγγραφή: 13 Απρ 2004 01:15
Τοποθεσία: στο κοσμο μου...
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από tolis_montana » 06 Ιουν 2006 17:19

Raw/jpeng ή tiff
προσωπικά τραβάω πάντα σε raw-Nef και για λόγους επεξεργασίας άλλα και για copyright πρόσφατα διάβασα και πρέπει να το έχω γράψει οτι ο κάτοχος Raw δεν φοβάται τίποτα , ακόμα και η cia αναγνωρίζει σαν νόμιμο κάτοχο αυτόν που εχει το αρχείο Raw :wink:

Άβαταρ μέλους
jonick33
Δημοσιεύσεις: 43
Εγγραφή: 22 Μάιος 2006 02:10
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από jonick33 » 07 Ιουν 2006 12:44

Πάντα σε RAW μιας και έχει μεγαλύτερο δυναμικό εύρος από το jpg και μπορείς μετά την λήψη να διορθώσεις / επαναφέρεις πληροφορία εκεί που με το jpg απλά δεν θα υπήρχε!


Εικόνα

Η φωτό στα αριστερά ήταν αυτή που βγήκε με την φωτομέτρηση που έκανα εξ' αρχής σε RAW... Ο ουρανός είναι οριακά καμμένος με την πρώτη ματιά. Αφού κάνω export από το RAW ένα jpg χωρίς καμία επεξεργασία [αριστερή εικόνα], πειράζω μετά το exposure compensation στο RAW έτσι ώστε να "σκοτεινιάσω" τον ουρανό. Η πληροφορία που αποκαλύπτεται είναι παραπάνω από εντυπωσιακή!! και κάνω export και ένα δεύτερο jpg. Τα σπίτια βέβαια είναι πολύ σκοτεινά στο 2ο jpg, αλλά με ένθεση του ουρανού της δεύτερης πάνω από τον ουρανό της πρώτης, πήρα το αποτέλεσμα της φωτό στα δεξιά από πάνω!


Το RAW είναι ένας χώρος όπου έχει σχεδόν την διπλάσια πληροφορία σε τονικό εύρος από όσο χωράει ένα jpg, και απλά εμείς επιλέγουμε τί θα εμφανίσουμε από αυτό το εύρος κάθε φορά που κάνουμε export. Ούτε τα μόνιτορς ούτε τα jpg που θέλουμε να δείξουμε σε κάποιο site, μπορούν να δείχνουν τα 12bit πληροφορίας του RAW, αλλά μόνο μεχρι 8bit.

8)

aguila21
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 3510
Εγγραφή: 30 Απρ 2003 21:44
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από aguila21 » 07 Ιουν 2006 13:31

puntakias υπάρχει και άλλη λύση.Πέρνεις μια film SLR βάζεις ένα Velvia 100 και πέρνεις ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα!!!

Άβαταρ μέλους
tolis_montana
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 913
Εγγραφή: 13 Απρ 2004 01:15
Τοποθεσία: στο κοσμο μου...
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από tolis_montana » 07 Ιουν 2006 15:36

ωραίο παράδειγμα jonick33

Άβαταρ μέλους
af
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 2928
Εγγραφή: 06 Ιούλ 2003 17:18
Τοποθεσία: Γλυφάδα
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από af » 07 Ιουν 2006 22:13

raw & πάλι raw είναι κορυφή .... με το adobe bridge kai to "open in camera raw" κάνεις τα πάντα ;-)

Άβαταρ μέλους
Bugman
Δημοσιεύσεις: 362
Εγγραφή: 01 Ιούλ 2003 20:39
Τοποθεσία: Πρέβεζα
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από Bugman » 08 Ιουν 2006 10:58

Και το Superia 100 asa καλό είναι!

jonick33, θέλω να δω και raw επεξεργασμένο σε πορτρέτο, αλλα και σε μια κοινή φωτογραφία με κόσμο...
Δηλαδή θέλω να δω την διαβάθμιση του τόνου της σάρκας...και μετά το συζητάμε!

Άβαταρ μέλους
jonick33
Δημοσιεύσεις: 43
Εγγραφή: 22 Μάιος 2006 02:10
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από jonick33 » 08 Ιουν 2006 12:53

Bugman έγραψε: jonick33, θέλω να δω και raw επεξεργασμένο σε πορτρέτο, αλλα και σε μια κοινή φωτογραφία με κόσμο...
Δηλαδή θέλω να δω την διαβάθμιση του τόνου της σάρκας...και μετά το συζητάμε!

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί ο aguila21 και εσύ Bugman μιλάτε νιώθοντας αδικημένοι που ασχολείστε με το αναλογικό μέσο.

Είπα εγώ προσωπικά ότι το ψηφιακό μέσο είναι καλύτερο από το αναλογικό όσο αφορά την ποιότητα και την τονικότητα; Εγώ που ασχολούμε μόνο με ψηφιακό αυτό και ανέλυσα... είναι γνωστό ότι η τονικότητα που προσφέρει ένα slide δεν το έχει ξεπεράσει κανένας ψηφιακός αισθητήρας (ακόμα)...


Καλημέρα :)

Άβαταρ μέλους
Bugman
Δημοσιεύσεις: 362
Εγγραφή: 01 Ιούλ 2003 20:39
Τοποθεσία: Πρέβεζα
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από Bugman » 08 Ιουν 2006 16:21

Κάποτε αναρωτήθηκα γιατί οι επαγγελματικές βιντεοκάμερες έχουν ασπρομαυρο εικονοσκόπιο. Αργοτερα κατάλαβα ότι στο ασπρόμαυρο μπορείς α βλέπεις την λεπτομέρεια και την καθαρότητα του πλάνου, ενώ το χρώμα σου είναι αδιάφορο, γιατί αυτό φτιάχνεται μετά.
Στην φωτογραφία έχουμε ένα πρόβλημα...βλέπουμε έγχρωμα...και τραβάμε φωτογραφία..."ασπρόμαυρα" ενώ η μηχανή κανονίζει τι χρώμα θα δώσει...εκτός αν δουλέψουμε με raw, οπότε στην ουσια εμείς αποφασίζουμε τι από αυτό το raw είναι η φωτογραφία μας...(ουσιαστικά ούτε το ασπρόμαυρο δεν είναι ξεκάθαρο, ποιό είναι).

Δείτε τώρα το μυστήριο...η μηχανή φωτομέτρησε, και εστίασε βάσει αισθητήρων...άρα με κάποιο τρόπο κατάλαβε ποιο πρέπει να είναι το θέμα, άρα με τον ίδιο τρόπο πρέπει να δώσει και το jpg αρχείο, αυτό δηλαδή που σχετίζεται με το "θέμα". Αν ανγοήσουμε το"θέμα", πρέπει να κόψουμε την δυνατότητα της μηχανής να φωτομετρεί και να εστιάζει, ώστε αυτό που δίνει να είναι "ό,τι είναι μπροστά στο φακό, από 0 cm μέχρι το άπειρο, από το ελάχιστο φωτεινό μέχρι το μέγιστο". Αυτό θα ήταν το super raw αρχείο. Όμως η ικανότητα του φακού ως υλικό, γυαλί, το βάθος πεδίου που του αλλάζει το διάφραγμα, καθώς η ταχύτητα λήψης, καθιστούν τα δεδομένα που θα γραφτούν στο raw, λίγα και με θόρυβο (αστοχία σήματος, εδώ λάθος καταγραφής). Το κέρδος μας δηλαδή στο raw θα μας το δώσουν οι ίδιες πρακτικές που ισχύουν και στην αναλογική φωτογραφία. Έτσι ακόμα και jpg να χρησιμοποιήσουμε, θα έχουμε το ίδιο "πρακτικό" αποτέλεσμα. Η μόνη χρησιμότητα του raw είναι η δυνατότητα διόρθωσης που έχει, όπως έχει και το φιλμ (+-4 στοπ π.χ. το Superia), ενώ το jpg ουσιαστικά είναι "τελικό προϊόν". Αν έχουμε καλή μηχανή και ξέρουμε να την δουλευοθμε μπορούμε να τραβάμε σε jpg....χωρίς να χρειαζόμαστε το raw!

Για τον ερασιτέχνη ή τον επαγγελματία που τραβάει λίγες αλλά καλές (και ακριβές) φωτογραφίες το Raw απαραίτητο. Για όλους τους άλλους το jpg είναι μονόδρομος.

aguila21
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 3510
Εγγραφή: 30 Απρ 2003 21:44
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από aguila21 » 08 Ιουν 2006 21:29

Αγαπητέ jonick33 δεν ξέρω από πού συμπέρανες ότι νιώθω αδικημένος.Είμαι απόλυτα ευχαριστημένος με το φιλμ.Ίσως κάποια στιγμή να πάω και σε ψηφιακή,αλλά δε θα είναι απο "αίσθημα κατωτερότητας" αλλά απο πρακτική ανάγκη.

openwww2
Δημοσιεύσεις: 4
Εγγραφή: 20 Φεβ 2008 11:56

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από openwww2 » 09 Απρ 2008 14:05

aguila21 έγραψε:puntakias υπάρχει και άλλη λύση.Πέρνεις μια film SLR βάζεις ένα Velvia 100 και πέρνεις ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα!!!
Fysika dialekses oti kalytero exei kataskeyastei kai afora tin analogiki fotografia.
To slide "Fujichrome Velvia" enoo.
Poso kanei agora ?
Fysika den ta emfanizeis sto fotografeio tis geitonias alla se Tsiterous kai alla sovara ergastiria sti Mpenaki. Tha itan sa na agorazeis Porse kai tin pas gia venzina ston Kir Mitso me 50% aera kai nero mesa.

Yparxei mia diamaxi Analogikis kai Psifiakis pou pragmatika adynato na parakolouthiso.
H psifiaki fotografia DEN exei ftasei akoma stin poiotita kai leitourgikotita tis Analogikis. Ypoloipetai kai polla akoma prepei na veltiothoun.

Apo tin alli to kostos tis Psifiakis Fotografias exei moiothei dramatika se sxesei me tin Analogiki.

Kapoios me tin diki mou psyxosi peri fotografias perimene arketa mexri na vgei H D40x ton 600 euro.
Paroplisa tin 801s, travao 5-6 film stin kathe volta (230 photos). Mporo pleon na tis typoso se megethos 30 x 40 cm (to megisto pou dinei KAI to 135mm film arnitiko) kai mesa se 4-5 mines tin exo aposvesei.

Opoios tin psaxnei sovara, oti ekane me to Film tou mporei na to kanei kai me to Digital sto Photoshop. Ara h diamaxi kathistatai siga-siga atopi.

..."Prin apo 75 xronia peripou eixe ksespasei mia antistoixi diamaxi, anamesa sto 120mm kai to 135mm. Diladi gia to oti einai apeiros kalytero to ernitiko diastaseon 6x6cm (120mm) se sxesi me to 24x36mm (135mm). To teleytaio einai ayto pou yperysxise opos oloi gnorizoume."
Malista megalos fotografos (mou diafeygei to onoma tou) apolytheike giati arnithike sto periodiko pou ergazotan na xrisimopoiei to 6x6cm.


Mia parametros pou mas diafeygei kai kata ti gnomi mou einai o katalytis se aytou tou eidous tis diamaxes einai:
a) To xamilo kostos (h fotografia einai akrivo spor)
b) O Fotografos thelei na fotografizei aparatiritos, na mi dinei stoxo me ton ogko tou eksoplismou tou.

aguila21
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 3510
Εγγραφή: 30 Απρ 2003 21:44
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από aguila21 » 09 Απρ 2008 17:07

Αδυνατώ να καταλάβω τι θέλεις να πεις.Ίσως φταίει ότι γράφεις greeklish,ίσως κάτι άλλο...

Κανείς δε λέει ότι είναι άχρηστες οι ψηφιακές.Τουναντίον.Απλώς δε θεωρώ ότι κάνουν κάτι περισσότερο από το φιλμ.Παλιά,έπαιρνες μια κόμπακτ,έβαζες ένα καλό φιλμ και έβγαζες καλές φωτογραφίες.Τώρα με τις αντίστοιχες ψηφιακές δεν έχεις το ίδιο αποτέλεσμα,διότι στη θέση του καλού φιλμ είναι ο αισθητήρας της πλάκας...Ότι έχει κόστος το φιλμ είναι πραγματικότητα.Αλλά έχει άλλη αίγλη...Εμένα μου αρέσει!Αν και ετοιμάζομαι να αγοράσω ψηφιακή,αγόρασα και τσάντα που παίρνει 2 σώματα για να έχω ΚΑΙ την αναλογική μαζί μου.

Άβαταρ μέλους
Bugman
Δημοσιεύσεις: 362
Εγγραφή: 01 Ιούλ 2003 20:39
Τοποθεσία: Πρέβεζα
Επικοινωνία:

Σε τι format φωτογραφίζετε ?

Δημοσίευση από Bugman » 10 Απρ 2008 11:57

Η εξήγηση για την κόμπακτ που έβγαζε καλή φωτογραφία με καλό φιλμ δεν είναι αυτή που δίνεις aguila21.

Και να γιατί: Η φωτογραφία για να βγει ήθελε τρία μηχανήματα...Τη φωτογραφική μηχανή, την εμφάνιση του αρνητικού και την εκτύπωση της φωτογραφίας με φωτογράφιση του αρνητικού.
Σήμερα η φωτογραφία βγαίνει σε ένα μηχάνημα. Η εκτύπωση δεν είναι απαραίτητη για να δει κανείς το τελικό αποτέλεσμα. Οι ψηφιακές δημιουργούν το jpg στο χρωματικό μοντέλο που δουλεύουν οι CRT οθόνες, http://en.wikipedia.org/wiki/SRGB_color_space. Τα φίλμ δεν έχουν σχέση με αυτό το χρωματικό μοντέλο!
Η εκτύπωση του αρνητικού επιτυγχάνεται με μια λευκού χρώματος λάμπα..όπου εναλλάσονται φίλτρα με ρυθμιζόμενο χρόνο έκθεσης. Τα χημικά που χρησιμοποιούνται στην διαδικασία λειτουργούν ως εξής: Ο εμφανιστής αναδύει το σχέδιο, ο χλωριωτής και στερεωτής που διαμορφώνει το άσπρο...και τέλος ένα σταθεροποιητής με ή χωρίς φορμαλδεϋδη. Τα χημικά λειτουργούν με θερμοκρασίες 38 με 36 βαθμούς. Αν ο εμφανιστής δεν είναι καλός δεν θα έχουμε ομαλές διαβαθμίσεις..Αν ο χλωριωτής δεν είναι καλός θα έχουμε βαθμιαία αλλαγή του χρώματος προς την εξαφάνιση (θα αλλάζει η φωτογραφία από το φως). Αν ο σταθεροποιητής δεν είναι καλός τότε θα έχουμε κολλήματα φωτογραφιών...μεταξύ τους.
Άρα η ποιότητα της φωτογραφίας που τελικά έπαιρνε κανείς από τα φίλμ ήταν περισσότερο συνάρτηση της τελειότητας του εκτυπωτικού παρά της μηχανής ή του φίλμ που χρησιμοποιούνταν. Τα φίλμ όλα ήταν στανταρισμένα για την C-41 διαδιακασία εμφάνισης, τα χαρτιά όμως των εκτυπωτών είχαν διαφορετική τεχνολογία ανάλογα με την εταιρεία κατασκευής των εκτυπωτών. Και αυτό ήταν φυσικό γιατί ο εμφανιστής είχε είσοδο το φίλμ, ενώ ο εκτυπωτής την έκθεση του εμφανισμένου φιλμ!

Σήμερα η ψηφιακή εκτύπωση προσπαθεί να μιμηθεί την οθόνη CRT. Η μεγάλη διαφορά είναι στο ότι η CRT οθόνη συνδιάζει τρια βασικά χρώματα για να δώσει το άσπρο...ενώ στην εκτύπωση το άσπρο το έχουμε στο χαρτί, και φαίνεται διαφορετικό σε διαφορετικό χαρτί (παλιά πούλαγαν το ασπρόμαυρο μόνιτορ για Atari St με χρώμα άσπρου paper white..., Υπάρχουν δηλαδή πολλά άσπρα). Αν δει κανείς τη φωτογραφία με κίτρινες λάμπες...θα δει άλλα χρώματα.

Οι πρώτοι εκτυπωτές video ήταν θερμικοί. Οι θερμικοί τότε δεν μπορούσαν να δείξουν όλους τους τόνους της οθόνης, έτσι έδειχναν συνήθως μια εικόνα με εξαφανισμένους στο μαύρο σκούρους τόνους, μεσαίους τόνους και εξαφανισμένους στο άσπρο ανοιχτούς τόνους. Σήμερα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι θερμικοί εκτυπωτές βελτιώθηκαν και στα δύο...με καλύτερη βελτίωση στους ανοιχτούς τόνους. Έτσι αυτό που θέλουμε στην ψηφιακή, την εκτύπωση της "πρωτότυπης" φωτογραφίας που βλέπουμε στην οθόνη μας, το πετυχαίνουμε με τους θερμικούς. Φυσικά οι εταιρείες μεγάλων εκυπωτών με χημικά συνέχισαν να πουλάνε παραγωγικά μηχανήματα, αντικατέστησαν την λάμπα και το φίλμ άλλες με laser και άλλες με Led, και ποντάρουν στη χρήση των διαφορετικών χαρτιών σε υφές. Δείτε όμως τη διαφορά, στους θερμικούς η χρωστική ελέγχεται καλύτερα στην εκτύπωση. Μπορείς να τυπώσεις μετά από πέντε μέρες ή μετά από ένα χρόνο την ίδια φωτογραφία. Στην χημική φωτογραφία σχεδόν ούτε την ίδια μέρα δεν μπορείς να τυπώσεις την ίδια φωτογραφία αφού η δύναμη των χημικών αλλάζει ανάλογα με το πέρασμα των χαρτιών...και το θέμα των φωτογραφιών....και ενδεχωμένως η emulsion του χαρτιού να αλλάξει στο επόμενο ρολό...(που σημαίνει ότι θα βγάλει άλλα χρώματα, γιατί δεν επηρεάζει μόνο το άσπρο, που αυτό ρυθμίζεται, αλλά και τα slops του χρώματος, την απόκριση των τόνων ανά βασικό χρώμα σε όλη την κλίμακα).

Συμπέρασμα...το καλύτερο προς εκτύπωση φορμά είναι το jpg γιατί ανταποκρίνεται στο χρωματικό μοντέλο της CRT το sRGB και σ΄αυτό τυπώνουν όλοι οι εκτυπωτές φωτογραφιών. Υπάρχουν και άλλα μοντέλα χρώματος τα οποία όμως χρησιμοποιούνται για επεξεργασία πριν την εκτύπωση. Αυτά τα μοντέλα καθορίζονται από την μηχανή που τραβάμε ή από εξωτερικά προγράμματα όπου μεταβιβάζουμε RAW αρχεία τα οποία ΔΕΝ είναι φωτογραφίες αλλά δεδομένα από το CCD. Για να γίνει το αρχείο φωτογραφία προς εκτύπωση σε φωτογραφικό εκτυπωτή...πρέπει τελικά να έχουμε συμπίεση τόνων σε sRGB. Αν θέλουμε να το τυπώσουμε με τυπογραφικά χρώματα CMYK θα έχουμε πεθαμένα χρώματα, απουσία σκούρων τόνων (γιατί ποτίζει το χαρτί και φαίνονται οι μαύρες περιοχές σαν άλλης υφής σχέδια) και διαβαθμίσεων (χάνονται οι ομαλότητες), εκτός και αν χρησιμοποιηθούν άλλα μοντέλα με έξι ή περισσότερα χρώματα, καθώς και με δυο ή τρία μαύρα διαφορετικά μελάνια, ώστε να διορθωθεί το πράγμα.

Απάντηση

Επιστροφή στο “Φωτογραφία και Φωτογραφικές μηχανές”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 0 επισκέπτες