Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Προβληματισμοί και ανταλλαγή ιδεών από την Επικαιρότητα και διάφορα άλλα θέματα.

Συντονιστής: Super-Moderators

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
fiskilis
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 14093
Εγγραφή: 16 Νοέμ 2003 22:44
Τοποθεσία: Athens
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από fiskilis » 26 Ιαν 2009 10:59

Εικόνα

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού προϊόντος

Μάθετε τα δικαιώματα που έχετε σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος και προστατεύστε την τσέπη σας!

Έχει συμβεί σε όλους μας να αγοράσουμε ένα προϊόν και σύντομα να εμφανίσει προβλήματα στη λειτουργία του. Όταν, όμως, ζητήσουμε την επισκευή του χωρίς χρέωση, συμβαίνει ένα παράδοξο φαινόμενο: οι πωλητές και οι υπάλληλοι που ήταν τόσο χαμογελαστοί και καθησυχαστικοί κατά την αγορά του προϊόντος, αλλάζουν πλήρως πρόσωπο! Η πιο συνηθισμένη απάντηση τους είναι πως την τάδε λειτουργία ή το τάδε ελάττωμα «δεν το καλύπτει η εγγύηση». Αποτέλεσμα; Μας δίνουν τις εξής επιλογές: Είτε να πληρώσουμε για την επισκευή είτε να... ανεχθούμε την ελαττωματική λειτουργία εφ’ όρου ζωής.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτές οι επιλογές μας. Ο Αστικός Κώδικας από το 2002 εναρμονίσθηκε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και μας παρέχει ορισμένα δικαιώματα. Αν και λίγοι άνθρωποι τα γνωρίζουν, στην πραγματικότητα μπορεί να τα ασκήσει ο καθένας από εμάς! Διαβάστε για αυτά, ασκήστε τα και προστατέψτε την τσέπη σας!

1. Πότε ένα προϊόν θεωρείται «ελαττωματικό»;

«Ελαττωματικό» θεωρείται ένα προϊόν, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, όταν δεν έχει τις «συμφωνημένες ιδιότητες». Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως όταν αγοράζουμε ένα αντικείμενο, ο πωλητής μας το περιέγραψε ή μας ανέφερε συγκεκριμένες λειτουργίες του ή το διαφήμισε στην τηλεόραση ή τοποθέτησε καρτελάκι επάνω του με τις ιδιότητες του κλπ. Όλες αυτές οι πληροφορίες θεωρούνται «συμφωνημένες ιδιότητες». Αν έστω και μία από αυτές δε λειτουργεί στην εντέλεια, το προϊόν είναι σύμφωνα με το νόμο «ελαττωματικό».

2. Σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ αν το προϊόν που αγόρασα είναι ελαττωματικό;

Αν αγοράσατε ένα προϊόν και αποδείχθηκε ελαττωματικό, έχετε τα δικαιώματα του Αστικού Κώδικα. Αυτά μπορείτε να τα ασκήσετε μόνοι σας, προφορικά ή γραπτά, χωρίς να χρειάζεται δικηγόρος.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να επισκεφθείτε το κατάστημα αγοράς. Σύμφωνα με το νόμο, αυτοί είναι οι υπεύθυνοι να επανορθώσουν το ελάττωμα, γιατί αυτοί έχουν συνάψει τη «σύμβαση πώλησης» μαζί σας.

Αν για παράδειγμα αγοράσατε από τον Κωτσόβολο μία τηλεόραση Sony, αυτός που ευθύνεται για να επανορθώσει το ελάττωμα, είναι ο Κωτσόβολος, και όχι η Sony. Άρα, όταν μιλήσετε στους πωλητές στον Κωτσόβολο, αν αυτοί σας παραπέμψουν στη Sony, με την αιτιολογία ότι «ο κατασκευαστής παρέχει την εγγύηση και εμείς δεν φέρουμε καμία ευθύνη» αυτό είναι παράνομο! Ο λόγος είναι πως ο νόμος επιβάλλει σε οποιονδήποτε πουλάει κάτι, να αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτό που πουλάει, ακριβώς επειδή κερδίζει μέσω αυτού.

3. Αν το προϊόν έχει «εγγύηση» σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ;

Την εγγύηση συνήθως την παρέχουν οι κατασκευαστές των προϊόντων, πχ. η sony, η delonghi, η apple κλπ. Υπάρχει η παρανόηση πως αν ο κατασκευαστής μας παρέχει εγγύηση, είμαστε υποχρεωμένοι να απευθυνθούμε σε αυτόν, και όχι στο κατάστημα αγοράς. Αυτό είναι λάθος! Στην πραγματικότητα, η εγγύηση του κατασκευαστή λειτουργεί συμπληρωματικά, δηλαδή αποκτάτε ένα είδος «διπλής προστασίας»: έχετε το «δικαίωμα επιλογής» μεταξύ περισσότερων επιχειρήσεων που είναι και οι δύο υποχρεωμένες να επισκευάσουν το προϊόν.

Ας πάρουμε το παράδειγμα με την ελαττωματική τηλεόραση Sony που αγοράσατε από τον Κωτσόβολο. Έστω ότι ένα μήνα μετά την αγορά, η τηλεόραση δε λειτουργεί. Επιστρέφετε στον Κωτσόβολο και απαιτείτε να διορθώσουν την τηλεόραση, χωρίς να σας χρεώσουν τίποτα.

Αν σας παραπέμψουν στη Sony, εξηγείστε ευγενικά πως ο νόμος υποχρεώνει τον πωλητή, δηλαδή τον Κωτσόβολο, να διορθώσει το ελάττωμα. Το αν η Sony παρέχει μία έξτρα εγγύηση είναι θέμα άσχετο και απλά καθιστά εσάς πιο εξασφαλισμένους. Δεν αναιρεί τη νομική υποχρέωση του Κωτσόβολου να διορθώσει το ελάττωμα! Άρα, αν θέλει o Κωτσόβολος να κάνει χρήση της εγγύησης της Sony, μπορεί με δικά του έξοδα να στείλει την τηλεόραση στην αντιπροσωπεία της Sony. Εσείς, πάντως, δεν οφείλετε να πληρώσετε τίποτα απολύτως!

4. Τι δικαιώματα έχω αν αγόρασα ελαττωματικό προϊόν;

Ο Αστικός Κώδικας (άρθρο 540) προβλέπει πως ο αγοραστής έχει το δικαίωμα:
Α. Να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο
Β. Να μειώσει το τίμημα
Γ. Να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση

Με απλά λόγια, συνεχίζοντας το παράδειγμα με την τηλεόραση, πηγαίνετε στον Κωτσόβολο και απαιτείτε να διορθώσουν την τηλεόραση. Αν η διόρθωση δε λύνει το πρόβλημα, μπορείτε να απαιτήσετε να σας την αντικαταστήσουν, δηλαδή να σας δώσουν άλλη τηλεόραση ίδιας μάρκας και μοντέλου.

Αν ισχυρισθούν πως δεν υπάρχει καμία άλλη ίδια τηλεόραση στο κατάστημα, τότε θα ασκήσετε το «δικαίωμα μείωσης του τιμήματος». Αυτό σημαίνει πως έχετε τη δυνατότητα να απαιτήσετε να σας επιστρέψουν ένα τμήμα από τα χρήματα που καταβάλατε, ώστε η νέα αξία να ανταποκρίνεται στην ελαττωματική τηλεόραση.

Αν, όμως, δεν επιθυμείτε να κρατήσετε την ελαττωματική τηλεόραση τότε μπορείτε να ασκήσετε το λεγόμενο «δικαίωμα υπαναχώρησης» από τη σύμβαση. Αυτό σημαίνει πως μπορείτε να πείτε «δηλώνω πως υπαναχωρώ από τη σύμβαση» και να επιστρέψετε την τηλεόραση απαιτώντας να σας επιστρέψουν τα χρήματα.

5. Μέσα σε πόσο χρόνο πρέπει να ασκήσω αυτά τα δικαιώματα;

Στο σημείο αυτό υπάρχουν ίσως οι μεγαλύτερες παρανοήσεις. Ο νόμος δίνει προθεσμία 2 χρόνια για να ασκήσετε όλα τα παραπάνω δικαιώματα. Αυτό σημαίνει πως από το νόμο έχετε εγγύηση απέναντι στο κατάστημα αγοράς για δύο χρόνια!

Πολλά καταστήματα εκμεταλλεύονται την άγνοια των πολιτών και θέτουν διάφορες προθεσμίες που τους...συμφέρουν και οι οποίες είναι τελείως παράνομες. Πχ.«εγγύηση μόνο για ένα χρόνο», «επιστροφή του προϊόντος μέσα σε 14 μέρες για να σας το αντικαταστήσουμε» κλπ. Αν το κατάστημα ισχυρισθεί κάτι τέτοιο, με ψυχραιμία εξηγείστε πως ο νόμος σας παρέχει τα δικαιώματα για δύο χρόνια και απειλείστε να τους καταγγείλετε.

Υπόδειγμα καταγγελίας (Αρχείο Word 30K)
http://www.tvxs.gr/download.php?f=wt_3915_090124.doc

Τέλος, σας παραθέτω τα παρακάτω τηλέφωνα για πιθανές καταγγελίες:
Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτή 210 3632443
Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης) 1520
Ένωση Καταναλωτών-Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) 210 3304444, 2310 257776

tvxs.gr

Άβαταρ μέλους
hik-hok
Reporter
Δημοσιεύσεις: 3571
Εγγραφή: 09 Μαρ 2003 10:45
Τοποθεσία: Agrrrrrrrrrr...... γάβ γάβ!!
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από hik-hok » 26 Ιαν 2009 15:22

fiskilis έγραψε:2. Σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ αν το προϊόν που αγόρασα είναι ελαττωματικό;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να επισκεφθείτε το κατάστημα αγοράς. Σύμφωνα με το νόμο, αυτοί είναι οι υπεύθυνοι να επανορθώσουν το ελάττωμα, γιατί αυτοί έχουν συνάψει τη «σύμβαση πώλησης» μαζί σας.

Αν για παράδειγμα αγοράσατε από τον Κωτσόβολο μία τηλεόραση Sony, αυτός που ευθύνεται για να επανορθώσει το ελάττωμα, είναι ο Κωτσόβολος, και όχι η Sony. Άρα, όταν μιλήσετε στους πωλητές στον Κωτσόβολο, αν αυτοί σας παραπέμψουν στη Sony, με την αιτιολογία ότι «ο κατασκευαστής παρέχει την εγγύηση και εμείς δεν φέρουμε καμία ευθύνη» αυτό είναι παράνομο! Ο λόγος είναι πως ο νόμος επιβάλλει σε οποιονδήποτε πουλάει κάτι, να αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτό που πουλάει, ακριβώς επειδή κερδίζει μέσω αυτού.
είδες που στα έλεγα σε άλλο post ?
Εικόνα

Άβαταρ μέλους
fiskilis
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 14093
Εγγραφή: 16 Νοέμ 2003 22:44
Τοποθεσία: Athens
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από fiskilis » 26 Ιαν 2009 15:26

ναι
ισως να ειναι και ετσι
αλλα τιποτα δεν εμποδιζει τον πωλητη να παει το αντικειμενο στον εισαγωγεα για επισκευη

Άβαταρ μέλους
Connor MacLeod
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 13372
Εγγραφή: 07 Φεβ 2005 13:36
Τοποθεσία: Κοζάνη
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από Connor MacLeod » 26 Ιαν 2009 17:32

Αν για παράδειγμα αγοράσατε από τον Κωτσόβολο μία τηλεόραση Sony, αυτός που ευθύνεται για να επανορθώσει το ελάττωμα, είναι ο Κωτσόβολος, και όχι η Sony
Αυτά ειναι βλακείες. Η εγγύηση δίνεται απο τις εταιρίες παραγωγής και όχι απο τα μαγαζιά πώλησης προϊόντων.

Όταν αγοράζεις ενα προϊών πχ απο την pinnace, κάνεις και register το προιόν σου(πχ κάρτα TV tuner).
Εγω πχ, εχω κανει register το Ipod touch με τον συγκεκριμένο μοναδικο αριθμο που έχει (Serial NO).
Αν πάθει κάτι, μπορω να επικοινωνήσω απευθείας με την apple Και χωρις μεσολάβηση τρίτου.
Meizu MX5(5.5"/8Core/3GB/32GB/Sony IMX220 20.7MP)
PC 27'' (3770@3.4/16GB/560SE/500GB SATA3/650W S12G)
Mac mini (2.5GHz/8GB/6630/90GB GorsairGT)

Άβαταρ μέλους
deninho
Super Moderator
Δημοσιεύσεις: 7066
Εγγραφή: 17 Ιαν 2004 16:01
Τοποθεσία: σ'άλλη διάσταση
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από deninho » 26 Ιαν 2009 17:48

Ο νόμος λέει άλλα Connor. Όταν αγοράσω ένα προϊόν, και αποδειχθεί ελαττωματικό, τότε το κατάστημα απ'όπου το αγόρασα έχει υποχρέωση να με εξυπηρετήσει. Το πως θα το κάνει το κατάστημα, μου είναι αδιάφορο.

Όσο για αυτό που λες, με το register, υπάρχει για όσο υπάρχουν μαγαζιά με ανύπαρκτο service (ξεσόπ για παράδειγμα)

Άβαταρ μέλους
fiskilis
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 14093
Εγγραφή: 16 Νοέμ 2003 22:44
Τοποθεσία: Athens
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από fiskilis » 26 Ιαν 2009 17:54

φιλος πηρε ελατωματικο video-dvd player απο το praktiker
οταν πηγε ο ιδιος μονος του να το επιστρεψει αρνηθηκαν και του ειπαν να το αφησει για επισκευη
πηγα εγω και με τις καταλληλες λεξεις το αλλαξαν με αλλο ιδιο μοντελο που δοκιμαστικε μπροστα μου πριν το παραλαβω

Άβαταρ μέλους
Connor MacLeod
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 13372
Εγγραφή: 07 Φεβ 2005 13:36
Τοποθεσία: Κοζάνη
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από Connor MacLeod » 26 Ιαν 2009 18:15

Όταν αγοράσω ένα προϊόν, και αποδειχθεί ελαττωματικό, τότε το κατάστημα απ'όπου το αγόρασα έχει υποχρέωση να με εξυπηρετήσει. Το πως θα το κάνει το κατάστημα, μου είναι αδιάφορο.
Αλο το ένα, άλλο το άλλο. Το ότι έχει υποχρέωση να σε εξυπηρετήσει το κατάστημα αυτό ειναι προφανές.
Και άλλο πιος έχει την ευθύνη για την αντικατάσταση ενος ελαττωματικού προιόντος
Το εαν η εταιρία παραγωγής θα στο αντικαταστήσει ή όχι είναι δεν εχει να κανει με το μαγαζί όπου το αγόρασες.
Meizu MX5(5.5"/8Core/3GB/32GB/Sony IMX220 20.7MP)
PC 27'' (3770@3.4/16GB/560SE/500GB SATA3/650W S12G)
Mac mini (2.5GHz/8GB/6630/90GB GorsairGT)

Άβαταρ μέλους
mechpanos
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 1709
Εγγραφή: 20 Μαρ 2003 00:59
Τοποθεσία: Athens - Pyrgos
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από mechpanos » 26 Ιαν 2009 20:57

Το σωστό είναι σαν καταστηματάρχης, να φέρεις ευθύνη απέναντι στον πελάτη σου και να είσαι αξιόπιστος. Αλλιώς, αργά ή γρήγορα θα κλείσεις. Έτσι κι αλλιώς, οι εταιρείες που έχουν σοβαρή αντιπροσώπευση στην Ελλάδα νοιάζονται για την φήμη τους και δεν ρίχνουν τον πελάτη.
Το θέμα είναι τι γίνεται αν ο πωλητής/καταστηματάρχης προτείνει επισκευή αλλά εγώ θέλω αλλαγή; Ποιος είναι νόμιμος από τους δυο;
Το λογικό είναι το δεύτερο από την πλευρά την δικιά μου αφού πλήρωσα κάτι για καινούργιο και όχι για επισκευασμένο ελαττωματικό, αλλά το νόμιμο ποιό είναι;;;
Πύργος θεός Πανηλειακός!!

Άβαταρ μέλους
MichalisS
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 2372
Εγγραφή: 03 Ιαν 2005 23:50

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από MichalisS » 26 Ιαν 2009 21:50

fiskilis έγραψε:1. Πότε ένα προϊόν θεωρείται «ελαττωματικό»;

«Ελαττωματικό» θεωρείται ένα προϊόν, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, όταν δεν έχει τις «συμφωνημένες ιδιότητες». Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως όταν αγοράζουμε ένα αντικείμενο, ο πωλητής μας το περιέγραψε ή μας ανέφερε συγκεκριμένες λειτουργίες του ή το διαφήμισε στην τηλεόραση ή τοποθέτησε καρτελάκι επάνω του με τις ιδιότητες του κλπ. Όλες αυτές οι πληροφορίες θεωρούνται «συμφωνημένες ιδιότητες». Αν έστω και μία από αυτές δε λειτουργεί στην εντέλεια, το προϊόν είναι σύμφωνα με το νόμο «ελαττωματικό».
Στην περίπτωση όμως που το μόνο που ισχύει είναι η συνεννόηση με τον πωλητή τι γίνεται; Για παράδειγμα, εγώ είχα αγοράσει έναν φορτιστή κινητού για το αυτοκίνητο και με είχε διαβεβαιώσει ο πωλητής ότι το συγκεκριμένο εξάρτημα ταιριάζει στο μοντέλο κινητού που είχα. Όταν όμως το δοκίμασα, δεν ταίριαζε, αλλά ο πωλητής αρνείτο να το αλλάξει... Τι γίνεται; Είναι ο λόγος μου εναντίον του δικού του... Πού καταλήγουμε;

Άβαταρ μέλους
mechpanos
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 1709
Εγγραφή: 20 Μαρ 2003 00:59
Τοποθεσία: Athens - Pyrgos
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από mechpanos » 26 Ιαν 2009 22:47

Καταλήγουμε στο ότι δεν κάνεις τίποτα γιατί είναι φθηνότερο να πάρεις έναν άλλον φορτιστή παρά να μπλέξεις με δικηγόρους. Αυτό δυστυχώς εκμεταλλεύονται όλοι και ασυδοτούν.
Πύργος θεός Πανηλειακός!!

Άβαταρ μέλους
EneMe
Super Moderator
Δημοσιεύσεις: 13307
Εγγραφή: 09 Ιούλ 2002 13:29
Τοποθεσία: Στο κέντρο της Ελλάδας!
Επικοινωνία:

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από EneMe » 26 Ιαν 2009 23:57

Υπάρχουν κουλά πράγματα που περιπλέκουν την κατάσταση.

Πχ: εγγύηση on-site, το να κλείσει το μαγαζί [χωρίς να κλείσει η αλυσίδα στην οποία ανήκει], κλπ

Άβαταρ μέλους
MichalisS
Honorary Member
Δημοσιεύσεις: 2372
Εγγραφή: 03 Ιαν 2005 23:50

Νομικός οδηγός για τα δικαιώματά σας: Αγορά ελαττωματικού ..

Δημοσίευση από MichalisS » 27 Ιαν 2009 01:23

mechpanos έγραψε:Καταλήγουμε στο ότι δεν κάνεις τίποτα γιατί είναι φθηνότερο να πάρεις έναν άλλον φορτιστή παρά να μπλέξεις με δικηγόρους. Αυτό δυστυχώς εκμεταλλεύονται όλοι και ασυδοτούν.
Μα ο φορτιστής ήταν ένα παράδειγμα! :)

Απάντηση

Επιστροφή στο “Επικαιρότητα & Διάφορες Συζητήσεις”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 0 επισκέπτες